Kinderergotherapie 

 

 

 

 

Ergotherapie stelt kinderen in staat zo zelfstandig mogelijk te functioneren in de dagelijkse activiteiten. Ergotherapie bestaat uit onderzoek, behandeling, advisering en/of preventie op het gebied van onder andere:

 

1. Zelfverzorging
Problemen bij het aan- en uitkleden, veters strikken, tanden poetsen, wassen, haren kammen, toiletbezoek en eten met bestek.

 

2. Ontwikkeling van de fijne motoriek
Schrijfproblemen, problemen bij knippen, vouwen en plakken. Ontwikkeling van een voorkeurshand, problemen met het samenwerken van beide handen. Moeite met het aanleren van nieuwe vaardigheden.

 

3. Ontwikkeling van de grove motoriek
Problemen bij kruipen, rennen, springen, klimmen, vangen, gooien, fietsen en hinkelen. Moeite met het aanleren van nieuwe vaardigheden.

 

4. Verwerking van prikkels
Evenwichtsproblemen; bang zijn om te vallen, niet graag schommelen, klimmen, niet goed op één been kunnen staan. Overgevoelig reageren op geluiden of aanraking, snel afgeleid zijn. Problemen met de ruimtelijke waarneming en verwerking.

 

5. Tempo van handelen
Het te snel of juist te langzaam uitvoeren van activiteiten.

 

6. Gedrag
Zich niet aan regels kunnen houden, impulsief zijn, negatief gedrag t.a.v. andere kinderen of volwassenen, terughoudend gedrag, moeilijk contact maken.

 

7. Concentratie
Problemen met het planmatig uitvoeren/structureren van activiteiten, de aandacht niet bij een activiteit kunnen houden en snel afgeleid zijn. Niet rustig kunnen zitten.

 

Een behandeling kan bestaan uit het trainen en begeleiden van praktische vaardigheden en het stimuleren van de motorische en zintuiglijke ontwikkeling van het kind. Tijdens het behandelen wordt veel gebruik gemaakt van spel-, ontwikkelings- en praktisch materiaal. Voor het resultaat van de behandeling is het belangrijk dat het kind plezier heeft in wat het doet en dat de behandeling de juiste uitdaging biedt. Alleen bij een juiste uitdaging zal het kind zich het beste ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is om de dagelijkse activiteiten van het kind te verbeteren.